کد مطلب:312288 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:247

سخت ترین روز
امام سیدالعابدین (ع) در این كلام بلند، سه روز تلخ و دردناك از تاریخ اسلام را بر می شمارد: روز احد (شهادت حضرت حمزه)، روز موته (شهادت حضرت جعفر بن ابی طالب) و روز امام حسین (ع). روز سوم كه امام سجاد (ع) نام حسین (ع) را بر آن نهاده - و این خود نكته ی ظریفی است - در تلخی و سختی مانند و همتا ندارد. در این روایت، از برخی ویژگی های روز سوم (یوم الحسین) چنین یاد شده ا ست:

1- فراوانی تعداد دشمنان حسین (ع).

2- درك نادرست دشمنان سیدالشهدا (ع) از اسلام. این نادانی تا آن جاست كه پیشوای مسلمانان را به سخت ترین صورت ممكن به شهادت می رسانند، ولی به گمان باطل خویش، خود را مسلمان می پندارند. انحراف فكری و كج اندیشی آن ها تا حدی است كه نه تنها خود را مسلمان می دانند، بلكه با این گناه كه شوم تر از آن گناهی نیست به خداوند تقرب می جویند و چشمداشت نزدیكی به پروردگار دارند!

3- موعظه ناپذیری سپاه دشمن. امام حسین (ع) در مقاطع گوناگون حادثه ی كربلا، یادآور خداوند به آن ها بود و با گفتار پندآمیز، آنان را به سمت پرودگار هدایت می كرد. ولی دل های پندناپذیر و سیاه آنان قادر به درك حقیقت نبود؛ «فویل للقاسیة قلوبهم من ذكر الله؛ پس وای بر كسانی كه دل هاشان از یاد خداوند سخت شود و قساوت یابد.» [1] .

4- شهادت امام حسین (ع) به دست این گروه سیاه دل، مصداق تجاوز، ظلم و ستم است.



[ صفحه 138]




[1] زمر: 22.